Mama

Sebenarnya tak tahu dah nak update apa lagi kat blogspot ni..idea dah tak ada..otak dah blank dan mula berkarat sbb terlampau tido dan dah lama tak baca buku...

Oleh itu saja nak buat entry tuk mengucapkan tq byk2 to my mama and not forgetting my papa for buying me a new laptop and wanting to bring me to a holiday trip this weekend..i will cherish this laptop forever atau sehingga di pasaran dah mengeluarkan laptop yg lagi super duper bgs ahaha dan Bill Gates mempromosikan windows 7 dia..

But that is not this entry is all about..
Ada segelintir kawan2 aku selalu tanya aku..

"Ekh bob aku tgk kau selalu dpt apa yg kau nak drp mak kau..tapi asal kau tak bg dia hadiah time Mother's Day..aku tgk kau tak sambut pon"

Owh mmg aku tak sambut pon..tapi itu tak bermakna aku tak sayang mama aku atau aku ni jenis anak yg tak pandai menghargai ibu seperti kacang lupakan kulit..

Persoalannya sekarang..Mother's Day tu apa? Kalau korang kata Mother's Day tu Hari Ibulah takkan Hari Punjabi..pang tu aku pon tahu...sejarah hari ibu korang tahu tak(bg yg sambut Hari Ibulah)...Habislah aku dah mula merepek ke subjek sejarah lak cam guru sejarah aku,Pn Ratna di sekolah menengah aku dulu..baik murid2 bukak windows explorer/mozilla dan isikan "Mother's Day History" di search enjin..dan klik...

The history of Mother's Day is centuries old and goes back to the times of ancient Greeks, who held festivities to honor Rhea, the mother of the gods. The early Christians celebrated the Mother's festival on the fourth Sunday of Lent to honor Mary, the mother of Christ. Interestingly, later on a religious order stretched the holiday to include all mothers, and named it as the Mothering Sunday. The English colonists settled in America discontinued the tradition of Mothering Sunday because of lack of time. In 1872 Julia Ward Howe organized a day for mothers dedicated to peace. It is a landmark in the history of Mother's Day.

Oleh itu saya harap semua yg selalu tanya saya soalan ini dah sedia maklum yg hari ibu ini berasal dari Barat (Kafir). Sejarah, asal usul dan latarbelakang perayaan ini jelas menunjukkan ia tidak sejalan malah bertentangan dengan agama Islam kerana wujudnya perkara2 yg membawa kepada syirik.(mesti ada sesetgh org dah mula ckp dlm hati..pergh bapak poyo dow kat aku sbb dah mula masuk bab agama dah)..ehem2 tak dinafikan aku ni kadang2 jahil gak dlm bab2 agama ni...tapi kalau tak nak percaya ckp aku percayalah ckp ni "Barang sesiapa yang menyerupai sesuatu kaum, maka dia termasuk dari kaum tersebut". – Hadith Riwayat Abu Daud...jadi bg aku hari2 ialah hari ibu yey..happy mother's mama for today..tomorrow abg wish lagi ahahaha...bg korang yg suka sambut hari ibu dan tak leh kalau tak sambut..aku nasihatkan korang kalau camtu buatlah gempak2 time sambutan birthday mama korang coz tu takpe..bgs tu...sambutlah hari itu lagi bgs drp hari ibu yg biasa korang sambut kerana untuk menunjukkan tanda kesyukuran pd hari itu tuhan telah menciptakan seseorang yg amat bermakna dlm hidup korang untuk korang..blogger-emoticon.blogspot.com

0 comments.: (+add yours?)